Mar 31 2010

Hey!

Hey hoi!

Hallo daar!

Joehoe!

Howdy!

Doei doei!


Mar 31 2010

Studiomodel

Ik ben een keer door een makelaar gevraagd zijn hond te fotograferen, als kado voor zijn vrouw. Prima, zei ik, neem je hond een keer mee naar mij, zet ik een studio in de woonkamer op (ik had toen nog geen mooie zolder met permanente huisstudio). Dus de makelaar komt met hond, botjes, snoepjes. Hij leuk doen tegen de hond, ik fotograferen. Maar denk je dat dat zomaar één-twee-drie lukt? Nee, de hond loopt uit het beeld, zit achterstevoren, wil de lens besnuffelen, kijkt chagrijnig of likt waar honden zichzelf nou eenmaal graag likken…
De 2e sessie bij de makelaar thuis ging wat beter, hond meer op z’n gemak met de baasjes erbij. Resultaat was best mooi, maar kostte erg veel tijd. Nu heb ikzelf ook een hond (naam: Zappa) en die loopt wel eens de zolder op. Was ik toevallig net aan ‘t fotograferen daar. En wat doet mijn exemplaar? Die gaat zitten op precies de goede plek, kijkt zoals ze op d’r mooist is en ik maak 1 foto. Klik! Daarna is het nooit meer zo goed gelukt :-)

Nikon D3
Manual
A: f/6.3
S: 1/80 sec
24-70 f/2.8 @ 52 mm
iso 400
Studio flash


Mar 31 2010

Licht

Soms loop je ergens langs en zie je iets speciaals, aparts, iets waar je over moet nadenken. Zo ook bij onderstaande foto. Hoe kan het dat licht zo kan vallen? Mijn verklaring: lage zon en gebouwen die her en der het licht blokkeren. Dan krijg je flardjes licht die in dit geval de boom iets mysterieus meegeven. Ik noemde het meteen de ‘heksenboom’. Weet eigenlijk niet waarom, maar dat kwam in me op. Suggesties voor een andere naam zijn welkom!

Nikon D200
A-stand
A: f/5.6
S: 1/250 sec
12-24 f/4@ 12 mm (=18 mm)
iso 200


Mar 31 2010

Sfeerverhogend

Een tijdje geleden liep ik met m’n camera door een park hier vlakbij. Het was die ochtend behoorlijk mistig. Van die dikke stroperige mist, heerlijk. Ik kwam daar een vrouw met een hussie honden tegen en zij begon een praatje met mij. ‘Zo, lekker aan ‘t fotograferen? Wel jammer dat het zo mistig is hè, dan kan je zeker helemaal geen mooie foto’s maken? Au contraire!’, riep ik (als ik de kans krijg om die uitroep te gebruiken zal ik het zeker niet laten), ‘Dit is voor mij fantastisch fotoweer!’
En dat is ook zo. Mist kan zeer sfeerverhogend werken. Foto’s worden lekker duister, het geeft een mooie natuurlijke vervaging. Deze boom hieronder zou ik anders nooit hebben gefotografeerd, want dan is het maar een boom. En nu is het toch wel wat meer geworden dan zomaar een boom. Vind ik. De mevrouw met de honden vindt van niet denk ik…


Mar 31 2010

En mijn standpunt is…

Laag! Ik neem graag foto’s vanuit een laag standpunt (kikvorsperspectief). Je creëert hiermee diepte en dynamiek, zeker als je een object in de voorgrond plaatst. Zie deze foto:

Ik lag nog zeker niet op de grond hier (brrr!), dus niet echt het kikvorsperspectief, maar toch goed diep door de knieën. Je ziet hier ook dat ik vrij veel van de voorgrond heb meegenomen in de compositie. Met een wat interessantere lucht had ik dat misschien wel anders gedaan.
Het beeld op de voorgrond zorgt voor de diepte hier, leidt je de foto in. En dat is weer goed voor de compositie.

Vergelijk bovenstaande foto maar eens met deze:

Doordat er geen onderwerp in de voorgrond is mist de foto diepte, dynamiek. Het wordt een vlakke foto. Stuk minder interessant, niet? Dus ga eens lekker op de grond liggen met de camera zou ik zeggen!

En voor degenen die zich afvragen waar deze foto’s zijn gemaakt… In het wonderschone Stockholm!


Mar 30 2010

Flitserdeflits

Hoewel ikzelf de flitser het liefst ingepakt in m’n tas hou en met available light fotografeer (zeker met de D3!), kan je wel erg mooie resultaten krijgen met flitslicht. Moeilijker dan je denk, want de opties voor verlichting met flitsers zijn legio. Waar zet je de flitsers neer? Hoeveel licht per flitser? Reflectieschermen gebruiken? Filters?

Kijk eens op dit blog bijvoorbeeld. Indrukwekkend!
Of deze site met een aantal zeer goede voorbeelden over het plaatsen van alles wat je maar in je studio hebt staan. Zeer leerzaam dit. Laat je niet ontmoedigen door alle techniek die erbij komt kijken. Gewoon doen, doen, doen! En genieten natuurlijk.


Mar 29 2010

Bewust bewegen

Tijdens mijn afstudeertraject op de fotoschool heb ik gekozen om een serie te maken met bewust bewogen (= dus onscherpe) beelden. Klinkt simpel, niet? Autofocus uit, klein diafragma voor een langere sluitertijd om de beweging vast te leggen en maar schudden met de camera.

Nou, dat is behoorlijk lastig om te doen! De eerste dagen kwam er geen zinnig beeld uit de camera. Je kon niet eens zien wat er gefotografeerd was. Strepen, gekke lijnen, ondefinieerbare objecten. Troep dus! Maar na een week deze ‘techniek’ toegepast te hebben werden de beelden steeds interessanter. Je krijgt er een soort ‘feeling’ voor. Je leert te weten wat werkt en wat niet. En dat is raar. Want foto’s moeten toch scherp zijn? Anders zijn ze toch mislukt? NEEN! Dat is niet zo. Fotografie is het maken van een beeld dat een emotie, een zienswijze, een persoonlijke invulling van wat de fotograaf ziet of wil zeggen, moet weergeven. Fotografie hoeft geen eenduidige verslaglegging van de werkelijkheid te zijn. Dat kan wel (als je nieuwsfotograaf bent moet je wel puur verslag leggen, anders ga je de realiteit manipuleren), maar het is ook zoveel meer! Na maanden oefenen heb ik een foto gemaakt waarin alles samenvalt en het bewust onscherpe beeld naar mijn idee een extra dimensie, uitstraling en emotie meekrijgt wat verloren zou zijn gegaan als het een nette, scherpe foto zou zijn geworden. Niet iedereen is het hiermee eens en dat is maar goed ook (het geldt ook maar voor een beperkt aantal foto’s), want anders zou iedereen hetzelfde denken en zou creativiteit aan regels gebonden zijn. En dat is funest voor… juist: Fotografie!

Hier de foto:


Mar 29 2010

Symmetrie

Symmetrie in fotografie. Wat is dat eigenlijk?

Laat ik beginnen met de definitie van symmetrie (ik ga er vanuit dat iedereen wel weet wat symmetrie is, maar je kan nooit duidelijk genoeg zijn):
Men spreekt van symmetrie bij een object als twee helften van het object in een bepaalde zin elkaars spiegelbeeld zijn. Dit spiegelen kan ten opzichte van een punt, een lijn of een vlak zijn (bron: wikipedia).

Dit geldt voor een goede (of nette) compositie in de fotografie ook. Symmetrie geeft een uitgebalanceerd beeld. Het ontsluit de foto. Het maakt de foto strak, evenwichtig. Symmetrie maakt het relatief makkelijk om een goede (lees: nette, weinig op aan te merken) foto te maken. Maar je kan niet altijd en wil zeker niet altijd symmetrie verkrijgen. Denk hierbij aan de gulden snede, wat qua compositie erg veel wordt gebruikt, ook door mij, maar tegelijkertijd (min of meer) symmetrie tegenwerkt, omdat je bewust je onderwerp uit het midden plaatst en dus de symmetrie doorbreekt, als die al aanwezig zou zijn.

Maar soms, zomaar spontaan, out of the blue, onverwachts, kom je iets tegen wat je simpelweg niet anders kan of wilt fotograferen omwille van de symmetrie!


En dan besef ik weer dat fotografie een uniek, wonderschoon medium is.


Mar 29 2010

Kleur en verzadiging

Als je een foto maakt ligt een deel van de sfeer van de foto in kleur en verzadiging. Zie hier een foto van een landschap in Spanje:

Lekker verzadigd, niet? Felle kleuren, lekker zonnetje. Ik heb in deze foto later de verzadiging ietsje verhoogd. Maar is dit mooi? Voor een ansichtkaart wel. Of een vakantiealbum. Maar voor bijvoorbeeld een expositie over landschappen? Nou nee. En dat komt omdat er eigenlijk geen sfeer in zit. Geen dramatiek, veel te ‘clean’, een saaie lucht.

Zie hieronder ongeveer hetzelfde stuk landschap, gefotografeerd op een andere dag met minder zon en in tegenlicht:

Dit is gewoon een hele andere foto. Weinig verzadiging (achteraf ietsje verlaagd), matte kleuren, flardje mist. En is deze nou mooier? Ik vind van wel. Er zit spanning in, sfeer, dramatiek!

Zo zie je dat er veel van kleur en verzadiging kan afhangen of een foto geslaagd is of niet. Maar het ligt er natuurlijk wel aan waar de foto voor gebruikt gaat worden. Een vakantiebrochure over Andalusië zal denk ik toch eerder de bovenste foto kiezen :-)


Mar 29 2010

Welkom!

Welkom iedereen op mijn fotoblog. Hier zal ik regelmatig foto’s en artikelen plaatsen die met fotografie te maken hebben. En dat kan een foto zijn, een werkwijze, een interessante link etc.

Laat ik beginnen met iets wat me laatst is overkomen: Het winnen van een Award! Tijdens de 5e Black & White Spider Awards heb ik voor deze foto een ‘honorable mention’ award gewonnen in de categorie portretten:

Erg prettig om op zo’n manier gewaardeerd te worden. Mooi jurypanel (Magnum, Sotheby’s…), goede competitie, smaakt naar meer dit!